Guvernanții ne spun că din aprilie vor scădea prețurile energiei electrice și gazelor naturale.
În vara-toamna anului trecut ne spuneau că facturile mari sunt cauzate de citiri eronate. Mai apoi, s-a vehiculat insistent ideea că furnizorii umflă facturile.
Politica de aburire a consumatorilor continuă neîncetat.
Am demonstrat, pas cu pas, care este mecanismul de creștere a facturile, cine pierde și cine câștigă. Concluzia: statul umflă facturile prin producătorii de stat (de energie electrică și gaze naturale), statul câștigă direct (prin taxe, accize, TVA) și indirect (ca acționar al acelor firme).
Din aprilie, dacă se încălzește vremea, posibil să avem consumuri mai mici (în special de gaze naturale) și prin urmare și prețul marfă va scădea. Numai că, în aprilie ÎNCETEAZĂ aplicabilitatea legii plafonării și compensării. Ups! Asta înseamnă că facturile vor crește la valori astronomice!
În plus, vom avea contracte noi încheiate în primele luni ale anului (de către cei care le expiră contractele de anul trecut și de către cei care intră abia acum în piața concurențială), bineînțeles la prețuri MULT mai mari!
Singurul avantaj din aprilie este că vor scădea consumurile de gaze naturale.
Au apărut recent modificări la legea energiei în defavoarea consumatorului. Noile contracte vor conține clauze de penalități la rezilierea unilaterală a contractului. Cu alte cuvinte, dacă închei un contract cu preț fix pe o perioadă de timp (6 luni, 12 luni, etc.) NU poți ieși de la acel furnizor pentru a semna cu altul pentru o oferta mai bună căci vei plăti despăgubiri!
În plus, furnizorii au cumpărat energie în ultimele luni la prețuri uriașe și nu au cum să vândă mai ieftin decât prețul de achiziție. Mai mult, furnizorii au înregistrat pierderi substanțiale în ultimele luni ale anului trecut, prin urmare va fi o tendință firească să încerce să-și recupereze pierderile generate de politica ”măiastră” a statului.
În final, facturile de electricitate se vor dubla. Cele de gaz vor crește și mai mult, dar scăderea consumurilor va atenua impactul.
Hai că va fi bine! Nu pentru noi!
O parte a guvernanților acuză acum că legea plafonării și compensării nu a fost bună (lege la care au contribuit cu amendamente și pe care au votat-o); ceilalțiguvernanți se laudă că au apărat bine consumatorul român.
Am arătat, la timpul potrivit, faptul că legea nu era bună, că nu încerca să soluționeze cauzele care au condus la creșterea prețurilor, că era greu aplicabilă, interpretabilă, cu distorsionarea pieței (generând pierderi majore furnizorilor deși creșterea prețurilor este generată de către producători). Mai mult, accentul a fost pus pe consumatorul casnic (votant) și mai puțin pe cel non-casnic. Cu legea plafonării în vigoare, producătorul de îngrășăminte chimice AZOMUREȘ a închis activitatea, iar producătorul de aluminiu ALRO a redus activitatea cu 60%! Prin urmare, după 1 aprilie, cu prețuri reale, cam toata economia va intra în lock-down sau va majora prețurile produselor finale (dacă le va mai cumpăra cineva!).
Dumitru Chisăliță, președinte Asociația Energia Inteligentă, a fost printre primii care au avertizat asupra creșterii prețurilor, au identificat cauzele și au propus soluții adecvate, de care nu s-a ținut deloc cont, din păcate. Graficul de mai jos sugerează că măsurile propuse ar fi dus prețul mai jos decât măsurile guvernamentale.
De ce guvernanții fac pe surzii? De ce nu aud soluțiile experților în domeniu și fac cum vor ei? Răspunsul real (care nu se spune public) este: ”Creșterea prețurilor la gaze și energie electrică, a creat cele mai mari avantaje statului: conectarea redevențelor pentru gaze la prețurile de la Viena, a determinat o creștere a veniturilor din redevențe cu cca. 500%; creșterea prețurilor a determinat creșterea veniturilor din TVA cu cca. 48%. Este un privilegiu care nu se dorește a fi pierdut.”
Asociația Energia Inteligentă revine cu noi propuneri de soluții de aplicat pe termen scurt, mediu și lung.
Mai exact, setul de măsuri propuse cuprinde:
1.Măsuri urgente de reducere a prețului energiei;
2.Măsuri urgente de asigurare a funcționării pieței de energie;
3.Măsuri sistemice pe termen lung de reducere a prețului energiei și asigurare a funcționării pieței;
4.Măsuri pentru cazuri de nefuncționare a pieței și cazuri de urgență energetică.
Există cadru legislativ pentru intervenția statului, cadru dat de legea concurenței nr. 21/1996 și de legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012. Este evident că ne aflăm în împrejurări excepţionale, precum: situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei, iar Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora.
Voi enumera doar măsurile urgente propuse pentru reducerea prețului
energiei:
1.Reglementarea pentru 6 luni a marjei de profit lunare la nivelul furnizorilor și producătorilor de energie;
2.Eliminarea pentru 6 luni a TVA și a accizelor;
3.Suspendarea Gas Release Program și regândirea acestuia sub forma unor Best Practice, obligatorii a fi realizate la nivelul fiecărui producător pentru a crește lichiditatea pieței românești;
4.Controale la furnizori pentru a preveni și depista măsurile abuzive din piață pe care aceștia le practică în raport cu consumatorii.
https://asociatiaenergiainteligenta.ro/?p=5478&lang=ro
Am arătat că România stă mult mai bine decât majoritatea țărilor UE din punct de vedere al capacităților energetice. Mecanismele de formare a prețurilor pe bursă, reducerea contractelor bilaterale pe termen în lung și disputarea unor cantități mai mari pe bursă a condus la creșterea explozivă a prețurilor (cerere mare versus ofertă mică).
Bloomberg spune că ”Europa a intrat ca un somnambul într-o criză
energetică ce poate ține ani de zile”. Europa depinde dramatic de vreme (dacă este rece sau cald, dacă bate vântul, dacă este soare) și de Rusia (cu jocurile ei geopolitice).
Tranziția accelerată la energie verde își arată efectele în Europa. ”Electricitatea din soare și vânt este mai curată, dar totodată intermitentă și impredictibilă, cea mai recentă dovadă fiind prăbușirea producției de energie eoliană de anul trecut”.
Europa se află în plină iarnă cu rezervoare pline cu gaze de doar 56%, cu 15% sub media ultimilor 10 ani! Se estimează că în martie gradul de umplere va scădea la 15%, dacă iarna nu va fi mai rece. Dacă iarna va fi mai rece și mai lungă, situația va fi dramatică și explozivă (prețuri până la cer).
Până în anul 2025 nu se întrevăd semne bune în Europa. Atunci se speră la ceva mai multe gaze lichefiate americane. Americanii au devenit (temporar) cei mai mari exportatori din lume de gaze lichefiate. Aceasta deoarece au exploatat gazele de șist și nu au avut apăsări de conștiință din considerente ecologice.
Hai că va fi bine și la vară cald! Doar că proverbul sugerează că la vară va fi bine (căldură cu efecte pozitive). Dimpotrivă zic eu, realitatea va fi diferită: facturile vor fi teribil de fierbinți și ne vor arde buzunarele!
Average Rating