Într-un articol anterior am demontat miturile energiei verzi. Acestea sunt:
1. energie verde este nepoluantă;
2. energia verde este gratis;
3. energia verde este soluția îndestulătoare a tuturor problemelor energetice.
Detalii despre aceste mituri, în articolul de mai jos.
https://descripto.ro/2022/01/04/miturile-energiei-verzi/
Ca un corolar, se poate afirma că și mașina electrică este caracterizată de aceleași mituri.
Ni se spune că mașina electrică este verde, adică are zero emisii de CO2. Adevărat, produsul final (mașina) nu emite noxe, dar, mașina întâi trebuie construită, mai apoi alimentată.
Să vedem cum costurile de producție se transpun în poluare.
Se poate observa la fabricarea unei mașini electrice se produce cea mai mare poluare (în special din cauza bateriilor).
Ok, veți spune, dar în funcționare, mașinile electrice nu mai poluează. Da, nu mai poluează în mod direct, dar trebuie luat în considerare faptul că energia electrică, care este combustibilul unei mașini electrice, nu este verde (nu în totalitate). Prin urmare, apare o mică poluare în funcționare. Această poluare crește atunci când energia electrică provine din surse mai poluante (gen termocentrale pe hidrocarburi). Relevant pentru o analiză de impact asupra mediului este și ciclul de viață al unei mașini, în diferitele ei structuri constructive (clasice, electrice, hibrid).
Analistul Dumitru Chisăliță, pornind de la anumite premise (km medii parcurși în ciclul de viață de 250.000 km-mașini combustibili clasici, 200.000 km-mașini hibride și 250.000 km-mașini combustibili clasici, 110.000 km-mașini electrice), ajunge la concluzia că mașinile electrice sunt la fel de poluante precum cele clasice! Asta, deoarece, se consideră necesară schimbarea bateriilor după 100.000 km parcurși, care conduce la însumarea emisiilor de CO2 echivalent pentru această schimbare.
Situația se prezintă diferit, de la o țară la alta (în funcție de cât de ”verde” este energia electrică.
Sunt mașinile electrice mai rentabile? Argumentele pro sunt: beneficiază de scheme generoase de subvenție, nu au impozite, asigurările sunt mai mici, au costuri reduse de întreținere și funcționare. Argumentele contra sunt: prețul de achiziție și prețul acumulatorilor.
În analiza de mai sus, mașina electrică poate fi cea mai scumpă opțiune. Desigur, analiza se referă la mașini cu caracteristici similare (putere motor, viteza, volum portbagaj, număr de locuri, etc.).
https://asociatiaenergiainteligenta.ro/este-masina-electrica-masina-viitorului/
Dacă însă luăm în considerare ofertele din piață, adică facem abstracție de caracteristici, avem mașini electrice la preț similar celor clasice (exemplu Dacia Spring, de la 10.000 euro) sau chiar mult mai ieftine (exemplu Evolio, de la 5.000 euro)!!! Ambele mașini sunt fabricate în China.
Costurile alimentării unei mașini electrice sunt variabile. Dacă încărcarea o realizezi acasă, atunci costul este între 70 bani și 1 leu pe kWh. Dacă alimentarea se face la o stație de încărcare atunci costul pe kWh poate fi între 1,90 lei și 3,30 lei.
https://romania.europalibera.org/a/cat-de-rentabile-mai-sunt-electricele/32064269.html
Desigur, trebuie luat în considerare anumiți factori care influențează consumul unei mașini electrice: viteză de deplasare, temperatură exterioară, climatizare (căldură/aer condiționat). De la vară la iarnă, consumul se poate dubla.
https://evmarket.ro/masini-noi/dacia/cat-costa-un-plin-masina-electrica-dacia-spring-31925/
Sunt multe studii care consideră că mașinile electrice sunt per global mai poluante decât cele clasice.
Alte studii, consideră că mașinile electrice sunt mai puțin poluante pe întreaga perioadă de viață a mașinii. S-au făcut calcule care să determine momentul în timp (ca număr de kilometri parcurși) de la care mașinile electrice devin avantajoase pentru mediu. În cazul Poloniei, avantajul mașinilor electrice apare după 100.000 km (în cazul altor state cu energie mai verde, avantajul poate apărea mult mai devreme, la circa 25.000 km).
Dar, nota bene, se consideră că acumulatorii mașinilor electrice țin pe toată perioada de viață.
https://www.autocritica.ro/green-zone/razboiul-emisiilor-electric-vs-combustibil-fosil/
Prin urmare, foarte relevant în orice studiu devine durata de viață a acumulatorilor unei mașini electrice. Dacă, durata de viață este redusă la jumătate față de durata de viață a unei mașini clasice, atunci, practic dispar avantajele mașinii electrice din punct de vedere al poluării.
Reutilizarea acumulatorilor (la panouri fotovoltaice, etc.) poate fi o idee de recuperare a costurilor implicate de schimbarea acumulatorilor.
https://romania.europalibera.org/a/cat-de-rentabile-mai-sunt-electricele/32064269.html
Dar, nu numai mașinile electrice pot fi soluții ale viitorului. Mai sunt alte două soluții mai puțin cunoscute, cu combustibil hidrogen, respectiv combustibili sintetici.
https://panorama.ro/productie-masini-electrice-hidrogen-sintetici-avantaje-dezavantaje/
Prin urmare, mașinile electrice au avantaje, dar și dezavantaje față de mașinile clasice.
În ciuda titulaturii de mașini verzi, mașinile electrice nu sunt nepoluante. Mașinile electrice au mai multe etape în care generează poluare:
● Poluare la construirea lor (atât carcasa mașinii, dar mai ales acumulatorii; aceștia din urmă sunt fabricați din metale rare, extrem de poluante);
● Poluare în funcționare (energia electrică utilizată nu este totalmente verde).
În comparațiile dintre mașini cu caracteristici similare, mașinile electrice devin avantajoase pentru mediu după un număr variabil de kilometri. Sau, în alte cazuri, avantajul dispare dacă este necesară înlocuirea acumulatorilor unei mașini electrice. Dacă mașinile electrice sunt utilizate în traficul urban și periurban, cuantificat în număr mic de kilometri parcurși, atunci, paradoxal, amortizarea nu se produce suficient, deci ele generează o poluare mai mare decât mașinile clasice cu utilizare generală.
Cum mașinile electrice, datorită micii autonomii și altor caracteristici inferioare (mai ales la modelele low-cost), sunt utilizate cu precădere în mediul urban, consecința este scăderea poluării în orașe.
În variantele low-cost, mașinile electrice au preț de achiziție chiar mai mic decât cele clasice din două motive:
● Subvenții mari guvernamentale (cca 10.000 euro);
● Abandonarea de către producătorii auto a fabricării de mașini clasice ieftine (cum era Dacia Logan acum câțiva ani).
Costurile de întreținere sunt mult reduse la mașinile electrice.
Costurile de funcționare sunt reduse și ele, dar rentabilitatea lor se calculează diferit în funcție de sursa de realimentare.
Să nu uităm și de dezavantajele unei mașini electrice.
Principala problemă este timpul mare de încărcare. Avem variante de încărcare rapidă în 30 min pentru 80% din capacitate sau încărcare lentă în 10-12 ore. Nu trebuie uitat că încărcarea unei mașini electrice se poate face și acasă, dar este necesar un încărcător special care costă.
A doua problemă este autonomia (mult redusă față de o mașină clasică și variabilă în funcție de condițiile climatice, viteză de deplasare) precum și infrastructura dedicată (stații de încărcare).
Progresul mașinilor electrice în ultimii ani este mai mult decât evident. Totuși, mașinile electrice încă mai au lacune tehnice și chiar de preț de achiziție (cu excepția modelelor low-cost) care le fac inaccesibile multor români. Mașinile electrice sunt astăzi o variantă complementară celor clasice.
Verdele mașinilor electrice nu este o constantă. Mai puțin verde la început (mult maro), în timp devine tot mai verde (dar nu integral verde!). Cam așa ar putea fi descrisă evoluția față de mediul înconjurător. Verde crud încă, dar verde tot mai intens, cam așa s-ar descrie evoluția tehnologică. În concluzie, multe nuanțe de verde, un cameleonism al mașinilor electrice, dar unul progresiv pozitiv.
Average Rating