0 0
Read Time:4 Minute, 40 Second

Când privești arta japoneză, fie că e pictură, caligrafie, arhitectură, ceramică, sculptură, bronzurile, sculptură în jad și alte arte vizuale, sesizezi finețea liniilor, strădania creatorului ei, forța decorativă a obiectelor realizate de-a lungul secolelor și ai o senzație de atingeri de mătase, delicate, gingașe, dar și de  forță și  precizie nepământeană

Arta japoneză, fie că e o pictură sau o caligrafie, reprezintă o adevărată arhitectură elaborată.

Ca linie comună a tuturor obiectelor create în stil japonez, sesizezi respectul artistului pentru natură, luată ca model, dar și aprecierea materialului ca „vehicul al sensului”.

Despre arta Surimono

Să ne închipuim că suntem în epoca lui Mihai Viteazul. În acele vremuri, japonezii descopereau un gen de artă numit ukiyo-e, care se voia a reprezenta „imagini ale lumii plutitoare”.

Amprentarea în lemnul plin de șanțuri, care la rândul lor sunt umplute cu mai multe materiale, și a mai multor desene, apoi transpunerea acestora pe foi de hârtie de cea mai bună calitate, a dat naștere prin anii 1770 -1780 surimono-urilor. 

Existența acestora a fost însă relativ scurtă – cam până în 1830, când arta fotografică le-a luat-o înainte.

Migala a patru categorii de oameni de artă a rămas în istorie în număr limitat, dar păstrând principiile esteticii japoneze. Preferința pentru rafinament, pentru imaginile subtil impregnate de semnificație metaforică, reflectă emoția delicată și sugestia prețioasă, în locul declarației îndrăznețe.

Majoritatea artei japoneze poartă semnul unei interacțiuni extinse sau a unei reacții la forțele exterioare.

„Se cunoaște că acestea sunt un gen de picturi, respectiv de produse realizate prin utilizarea tehnicii blocurilor de lemn ale căror laitmotive sunt peisaje, scene istorice sau scene teatrale și/sau de plăcere”.

Criticii au apreciat că: „Exprimarea «lumea în mișcare» se referă la impetuoasa cultură urbană care a explodat și a constituit o cultură aparte în sine”.

Deși clasele tradiționale ale societății japoneze erau îngrădite de numeroase restricții, clasa comercianților în creștere și înflorire era practic nereglată, deci „în mișcare”, precum o apă curgătoare se deplasează de la izvor înspre vărsarea sa în mare.

Acest gen artistic își avea originile în lucrările monocromatice în tuș.

La început, fusese utilizat doar tușul negru, în timp ce anumite litografii fuseseră colorate manual.

După ce tehnica litografierii policrome fusese popularizată printre artiști, începând cu anii 1760, producerea litografiilor policrome a devenit standardul general.

Ulterior au apărut surimono-rile, care reprezintă alt gen de imprimare pe lemn japonez. Fiind scumpe și prețioase, erau comandate exclusivist, fiind utilizate drept cadouri pentru evenimente importante, cum ar fi aniversările sau Anul Nou.

Etimologic, surimono înseamnă „lucru imprimat”.

Destinația lor era un public educat, astfel că a deține un exemplar era chiar o extravaganță în materie de tiparire.

Perioada în care au cunoscut gloria s-a cantonat între 1780- 1830, iar Suzuki Harunobu a rămas în istoria acestui gen, fiind creditat ca geniul din spatele printurilor de brocat.

Pentru realizarea unui surimono patru categorii de artiști contribuiau cu creația lor.

Poetii „livrau” ideile prin poezii scurte, pline de conținut.

Desenatorii le puneau în pagină, dându-le imaginea concretă.

Lemnarii săpau liniile desenelor în lemn de cea mai bună calitate.

Ultimii dintre artiști creau culori naturale, topeau metale rare și scumpe, argint și aur, obțineau praf strălucitor de mică din scoici și umpleau șanțurile gravate în lemn.

O coală de hârtie apăsată pe acest lemn prelucrat era ultima operațiune, în urma căreia apărea un surimono extrem de prețios. De cele mai multe ori, de pe același lemn se realizau mai multe copii, valoarea lor fiind dată de claritatea desenului și autenticitatea culorilor.

La expoziția din capitala Japoniei au fost prezentate 19 exemplare originale, dar buzoienii au ocazia de a viziona 40 de exemplare.

Este uluitor să poți observa opere create în urmă cu circa 200 de ani, să le analizezi grația, bunul gust și energia pe care acestea le degajă. Penița delicată a poetului întregește imaginea plină de forță a acestora.

Uimire, entuziasm, plăcere sunt numai câteva emoții ce le poți trăi pe parcursul expoziției.

Invitația de a vizita această expoziție internațională aparține ART EXPO SIA, din Letonia, și curatorilor ei, Vasilii Chesauri și Alexandru Anghel.

Din 03.03.2022 și până la 05.06.2022 e timp suficient pentru a viziona 51 de lucrări de grafica, capodopere ale artei Surimono.

Numele marilor maeștri e greu de reținut: Katsushika Hokusai, Totoya Hokkei, Kubo Shunman, Yashima Gakutei, Yanagawa Shigenobu, Ryûryûkyo Shinsai, Katsushika Hokuun, Matora Ōishi, Kitagawa Utamaro, Utagawa Toyohiro și Utagawa Kuninao, dar merită a fi amintite.

În expoziție sunt prezentate și două lucrări ale impresioniștilor, deținute de Arsene Alexandre.

În programul de prezentare al expoziției se reține esența acestei manifestări:

„Publicul are prilejul de a întâlni surimono-uri originale, de a vedea frumusețea lor aparent ascunsă, precum și procedeele care au fost folosite la crearea lor. Multe tehnici de embosare și iluzii vizuale asociate, aplicate în materialele surimono, presupun o examinare concentrată a lucrării în ansamblu, dar și a tuturor nuanțelor ei minuscule, fiecare dintre acestea conținând simboluri și completând în mod constant sensul vizual, îmbogățindu-l continuu. Surimono este contribuția unică a Japoniei la cultura lumii, iar expoziția demonstrează versatilitatea și frumusețea unică a capodoperelor care au supraviețuit până în zilele noastre”.

Bucuria, emoția și plăcerea  ce o trăim în fața exponatelor este datorată familiei  lituaniene Chesauri, reprezentantului ei, domnului Vasilii Chesauri (cunoscător al limbii române, întrucât are origini românești) și, nu în ultimul rând, Muzeului Județean Buzău, gazda acestui eveniment, și directorului său, domnului dr. profesor Costache Daniel.

Sunteți așteptați să trăiți cele mai intense bucurii în fața unor exponate de o valoare inestimabilă.

Mulțumiri tuturor celor ce s-au implicat în organizarea unui eveniment special !

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Roxana Constantinescu
Previous post Cercul lui Hokusai
Next post Basme pentru adulți

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *