ȘCOALA ROMÂNEASCĂ ÎN CONTEXT DIGITALIZAT

 

Profesorii din România trebuie să conștientizeze schimbările accelerate prin care trec tot mai mulți elevi datorită influenței puternice a digitalizării. Dispozitivele tehnologice au devenit tot mai prezente în viața tuturor. Avem școli în care se învață prin intermediul tabletelor, avem manuale interactive……oare cum vor sta lucrurile în școală peste 20 ani?
Vreau să îmi păstrez același pozitivism caracteristic și îmi susțin ideea conform căreia profesorul trebuie să fie un participant activ al actului educațional. Cadrul didactic este nevoit în acest context al disponibilității excesive a informațiilor prin intermdiul internetului să transmită acele idei, emoții și comportamente pe care elevii nu le gasesc în mediul virtual. Este momentul ca profesorul să iasă din sfera manualului și a programei școlare, să identifice nevoile și motivele elevilor astfel încât aceștia să fie captați și stimulați în procesul didactic. În următoarel rânduri sintetizez căteva caracteristici ale învățării centrate pe elev:
Participarea activă a studenților la propria cunoaștere
– Construirea cunoașterii de către studenți pe baza cunoștințelor și deprinderilor avute
– Promovarea lucrului în colaborare
– Monitorizarea propriului demers de învățare
– Activarea motivației intrinseci
Promovarea învățării autentice
– Oferirea de către profesor a ajutorului necesar depășirii dificultăților
Ideea conform căreia profesorul transmite doar cunoștințe este una învechită, dacă vom continua să ne limităm la aceasta, atunci contextul digital cu siguranță va deveni mult mai nefavorabil elevului. Profesorul modern este nevoit să îndeplinescă cu succes mai multe roluri, printre care cele de mentor și prieten sunt esențiale, acesta trebuie să le transmită elevilor săi și emoții, să fie om, să își recunoască momentele în care greșește, să fie capabil să recunoască faptul că nu știe anumite informații dar să se documenteze despre acestea.
Așadar, contextul digitalizat poate fi atât pentru profesor cât și pentru elev unul favorabil, atâta timp cât profesorul cunoaște mecanismele prin care aceste instrumente digitale pot fi aplicate în procesul didactic.

A centra învățarea pe elev/student presupune dăruire, implicare, dorință de dezvoltare pentru oamenii din fața ta.